Lördag kväll

Hej!

Har varit hemma hos mina föräldrar och ätit middag samt bakat något som heter "Fikabullar". Blev mkt goda och uppskattades även av mammsingen och pappsingen. Receptet kommer nedan. Lämnade dem vid ca kl.17 och har efter att jag kom hem suttit och bl.a. pratat med en kille jag och älsklingen träffade då vi var i Dubai hösten -06. Han ville se några bilder från Turkietresan etc. Kul att man håller kontakten med honom.

Tänkte visa västen och en topp jag köpte i Sthlm. Köpte även byxor men de är kvar hos föräldrarna då de ska sys upp. Blev ej att jag gjorde det idag.

      

Väst från Esprit 899:-



Topp från Sisters 199:-
V-ringad bak med knytband i nacken


Recept Fikabullar 24 st

-50 g jäst
- 4 dl mjölk 3% eller Gammaldags mjölk
- 1 dl Kesella Mager
- 1 ägg
- 1 tsk salt
- 3 msk socker
- 1 tsk kanel
- 2 dl russin
- ½ dl hackat, syltat apelsinskal eller aprikoser
- 12-13 dl vetemjöl, gärna special
- 1 ägg till pensling

Smula jästen i en bunke. Tillsätt fingervarm mjölk. Tillsätt sedan resten av ingredienserna örutom mjölet och blanda väl. Häll sedan i nästan allt mjöl och arbeta degen blenk och smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Ta sedan upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i 24 delar. Rulla varje del till en rund bulle och lägg bullarna på bakpapperklädd plåt och låt jäsa 30 min. pensla med ägg och sätt in i ugnen i 225grader i 10-15 min.

Ät och njut!

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0