Nötallergiker

Någon mer där ute som liksom jag är nötallergiker?

På senaste år har det förändrats så, allt har blivit mycket mer noggrannt än vad det var då jag var yngre. Nu "kan" jag plötsligt inte äta den choklad jag åt som barn, t.ex. Marabou mjölkchoklad för den "kan innehålla spår av nötter". Hur rädd ska man vara för att det kan finnas en nötflisa i chokladen? Kunde inte chokladtillverkarna ha ett "rum" där de kör en line där det är nötfritt? Det tror jag att de skulle tjäna på, då vågar fler allergiker köpa deras choklad. Det är ju faktiskt väldigt många idag som är nötallergiker.

Jag kan tycka att det är jobbigt att man idag, trots att så många är nötallergiker, mer och mer använder nötter i maten. Det ska t.ex. vara pesto i mycket. Och ibland vet man inte riktigt vad det är i maten vilket gör att man helt enkelt inte vågar äta den utan får köra på det gamla vanliga. Det är så tråkigt.

Jobbigast är det ju då man är utomlands och inte får något riktigt svar på om det är nötter i maten eller då man märker att de inte förstår. Som t.ex. när vi var i Rom för 2 år sedan och skulle köpa glass. Jag frågade då killen bakom disken om det var nötter i några av sorterna (vilket jag såg att det var i vissa). Han skrattar bara och säger något i stil med att jag inte ska oroa mig och att deras glass är jättegod. Jag försöker förklara för honom att jag faktiskt kan dö om jag får i mig nötter men han verkar inte förstå. Så det slutar med att jag köper en juice för 80:- (!!!!! mkt liten dessutom) medans de andra får äta sin glass *s* Det har ju inte varit lika vanligt med allergier i andra länder vilket gör att de har svårt att förstå hur illa det kan gå om en allergiker får i sig något den ej tål.

Har ibland funderat på att öppna ett fik/lunchrestaurang anpassad för nötallergiker för tycker ibland att vi kommer lite i skymundan. Det finns glutenfria och laktosfria alternativ men mkt sällan nötfria alternativ.

Jag har dessutom andra allergier så som skaldjursallergi, allargi mot stenfrukter, pollen och vissa pälsdjur liskom damm. Ska även utredas vad gäller gluten- och laktosintollerans. Så jag vet hur det är att leva med allergi*s* Men vet också att det finns de som har det värre än vad jag har och knappt kan äta något. För dem är det självklart väldigt jobbigt. Så jämfört med dem är jag lyckligt lottad ändå.

Någon nötallergiker där ute som kan tipsa om bra sidor med recept för oss övriga allergiker? Eller delge andra nyttiga och bra tips?


Inget för mig ;)
Bild lånad
här

Kram





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0